• Magnesium

    Magnesium helpt o.a. tegen:
      • slapeloosheid (inslapen en doorslapen)
      • stress, angst en rusteloosheid
      • restless legs

Magnesium

Magnesium is een veelvoorkomend (macro)mineraal en valt onder de categorie minerale zouten en ons lichaam maakt dit mineraal niet zelf aan. In iedere cel in het menselijk lichaam komt dit mineraal voor. Het wordt zelfs gebruikt in meer dan 600 cellulaire reacties in je lichaam. Tevens zorgt magnesium voor een goede werking van een groot aantal enzymen. Enzymen zijn stoffen die nodig zijn om processen in het lichaamte faciliteren. Tevens zorgt het voor energieproductie van de lichaamscellen, voor de overdracht van zenuwprikkels en voor een goede werking van de spieren.

Slaapproblemen & magnesium

Magnesium is essentieel voor elk slaapstadium vanwege het neuroprotectieve effect van het metabolisme vertragen, de hersentemperatuur verlagen en hormonen reguleren die verantwoordelijk zijn voor het begin van de slaap. Van magnesium is ook bekend dat het spierontspanning veroorzaakt, wat kan helpen bij het inslapen. Er zijn twee hormonen die worden beïnvloed door magnesiumgehaltes: cortisol (bekend als het stresshormoon) en melatonine (dat helpt bij het reguleren van slaappatronen). Van magnesium is gemeld dat het cortisol verlaagt, waardoor ontspanning en slaap worden bevorderd. Magnesium is van vitaal belang voor de functie van gamma-aminoboterzuur (GABA) -receptoren in de hersenen, die de slaap initiëren. Voldoende magnesium is nodig om alle hormonen in het lichaam te reguleren. Met de leeftijd verergert de natuurlijke achteruitgang van deze hormonen als er niet genoeg magnesium is.

Rusteloze benen & magnesium

De beste RLS (restless leg syndrom) behandeling is elke vorm van magnesium, omdat magnesium spieren en zenuwen ontspant. Als er te veel calcium en onvoldoende magnesium in een cel zit, kun je aanhoudende spiercontractie krijgen: spiertrekkingen, spasmen en zelfs convulsies. Magnesium laat een kleine hoeveelheid calcium een zenuwcel binnendringen, net genoeg om elektrische transmissie langs de zenuwen van en naar de hersenen mogelijk te maken, en dwingt het vervolgens weer naar buiten. Te veel calcium, zonder het balancerende effect van magnesium, kan gevoelige zenuwcellen van de hersenen irriteren. Cellen die geïrriteerd raken door calcium, activeren herhaaldelijk elektrische impulsen, waardoor hun energievoorraden uitgeput raken en celdood ontstaat.

Stress vermindering & Magnesium

Magnesium is een natuurlijke spierontspanner, die enorm helpt bij angst. Het is een ontspannend en mineraal zenuwstelsel dat helpt bij angst, prikkelbaarheid en rusteloosheid. We houden zoveel spanning vast in onze spieren, en dit is een supergezonde en gemakkelijke manier om rust te creëren.

Dagelijkse hoeveelheid

Het totale magnesiumgehalte in het lichaam is zéér moeilijk te meten. Het grootste deel van het magnesium van ons lichaam wordt opgeslagen in de botten, de rest in de cellen en een zeer kleine hoeveelheid zweeft vrij in het bloed. Er is enig waarnemend bewijs dat de Magnesium tot Calcium verhouding een betere aanwijzing kan zijn. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor magnesium varieert per leeftijd. Dosering hangt ook af van geslacht en of iemand zwanger is of borstvoeding geeft. Vanwege de moeilijke meetbaarheid is het eigenlijk niet na te gaan wat de ADH is. Er wordt veelal gesteld dat voor volwassenen 400 mg per dag meestal veilig, maar 1000mg wordt ook genoemd. Als je magnesium gebruikt om te helpen slapen, wil je dit misschien voor het slapengaan innemen. Voor sommige mensen is magnesium eerder stimulerend dan kalmerend. In dit geval moet u 's ochtends magnesium nemen.

Welke vorm werkt het beste?

Er worden op de markt verschillende vormen van toediening aangeboden. Er zitten grote verschillen in de kwaliteit, maar we behandelen hier enkel de kwaliteit van de opneembaarheid door het lichaam. Ook daar zitten grote verschillen in en die maken uiteindelijk een groot verschil.

Lage biobeschikbaarheid (opname door het lichaam)
De meest bekende vorm zijn de pillen en capsules, maar zijn het minst effectief. Ze hebben een zeer lage biobeschikbaarheid (opname door het lichaam) van slechts 20%. Dit komt door het zgn. First-Pass-Effect, dit betekent dat het lichaam (maagwand, maag, lever en nieren) meteen aan het werk gaan om de stoffen af te breken, zo komen ze nauwelijks in de bloedbaan terecht en verliezen daarmee hun effectiviteit.

Hoge biobeschikbaarheid (opname door het lichaam)

Een effectievere vorm van toediening is via transdermale overdracht ofwel; via een pleister op de huid. Via een transdermale overdracht komt de actieve stof direct via de huid in de bloedbaan terecht. Het lichaam hoeft niets verteren en daarmee gaat er ook niets verloren en ontstaat er ook geen diarree. Het is duidelijk dat de transdermale opname snel terrein wint en dat de wetenschappelijke belangstelling hiervoor groeit. Lees hier het artikel in PharmacyTimes waaruit dit onomstotelijk blijkt.




  • [ advertentie ]

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker juist werkt.