• Curcuma

    De actieve ingrediënten in kurkuma zijn curcuminoïden. Deze curcuminoïden hebben meer dan 1.000 positieve gezondheidseffecten.

Kurkuma

Kurkuma is een kruid dat wordt gewonnen uit de onderstam van de Curcuma Longa-plant. Onderzoek heeft aangetoond dat curcumine toxische metalen bindt en een ontstekingsremmend effect heeft. Curcumine is ook een sterke antioxidant die vrije radicalen (die pathogene deeltjes zijn) vangt en neutraliseert. Dit levert allerlei gezondheidsvoordelen op.

Kurkuma is een specerij gemaakt van de wortels van de Curcuma longa plant. Kurkuma wordt gemaakt door de wortels van deze plant te koken en vervolgens te drogen en te malen. Kurkuma wordt ook kurkuma of kurkuma genoemd. Het wordt veel gebruikt in de Indiase keuken (vooral in curry) en heeft een licht bittere smaak. Kurkuma is een solide component van kerriepoeder en geeft het zijn smaak en gele kleur.

De werkzame stof die kurkuma zijn gele kleur geeft, wordt curcumine genoemd. Het is deze stof die kurkuma gezond maakt. In Azië wordt kurkuma al duizenden jaren als geneeskrachtig kruid gebruikt. Kurkuma heeft enorm veel gezondheidsvoordelen!
Waarom is kurkuma gezond?

Onderzoek toont aan dat curcumine toxische metalen bindt en een ontstekingsremmend effect heeft [1,2]. Curcumine is ook een sterke antioxidant die vrije radicalen (die pathogene deeltjes zijn) vangt en neutraliseert. Dit levert allerlei gezondheidsvoordelen op.
Verloren kurkuma

Kurkuma kan ook helpen bij het afvallen. Onderzoek bij proefdieren heeft aangetoond dat kurkuma zijn stabiele bloedsuikerspiegel behoudt. Op deze manier voorkomt kurkuma dat koolhydraten uit uw dieet worden opgeslagen als vet en daarom voorkomt het dat het komt.

Bovendien is kurkuma een beetje pittig, wat je metabolisme verhoogt. Op deze manier verbrand je meer calorieën zonder er meer voor te hoeven doen. Ten slotte maakt kurkuma je gerecht lekker. Dit zorgt ervoor dat u tevreden bent na het eten van een maaltijd met kurkuma. Je hebt minder trek in meer voedsel of snacks en eet automatisch minder.
Biobeschikbaarheid (absorptie door het lichaam)

Kurkuma wordt 20 keer beter opgenomen als het wordt gegeten in combinatie met zwarte peper en vet, omdat kurkuma oplosbaar is in vet. Dat betekent dat het beter wordt opgenomen als je het eet in combinatie met vetten. Een recente studie toonde aan dat fenegriek de absorptie tot 15,8x kan verhogen. Probeer kurkuma capsules te nemen die zwarte peper en fenegriek bevatten.

Verwerk vervolgens kurkuma in een warme maaltijd die ook kokosolie gebruikt en voeg een snufje zwarte peper toe. Voor koude gerechten kunt u noten, avocado of extra vierge olijfolie (en een snufje zwarte peper) toevoegen. Opmerking: houd kurkuma gezond en verwarm het niet te veel. Dit kan het medicinale effect verminderen.
Enkele voordelen van kurkuma:

Hieronder staan ​​de 12 krachtigste gezondheidsvoordelen waarvan u zult profiteren als u regelmatig kurkuma eet.

    1. Kurkuma is ontstekingsremmend.
    2. remmend effect op kankercellen
    3. Kurkuma is een natuurlijk analgeticum (goed tegen reuma en artrose).
    4. Kurkuma kan de ziekte van Alzheimer helpen voorkomen
    5. Kurkuma verlaagt slechte cholesterol.
    6. Kurkuma bevordert de spijsvertering.
    7. Kurkuma heeft een ontgiftende werking.
    8. Kurkuma kan het geheugen verbeteren.
    9. Kurkuma kan een hartaanval voorkomen.
    10. Kurkuma helpt tegen depressieve gevoelens.
    11. Kurkuma voorkomt veroudering.
    12. Kurkuma helpt bij gewichtsverlies.

  • Stichting Virtute Naturae
  • Stichting Virtute Naturae

    Stichting Virtute Naturae informeert over de krachtige werking van natuurlijke en plantaardige ingrediënten en bronnen.

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker juist werkt.