• Curcuma

    De actieve ingrediënten in kurkuma zijn curcuminoïden. Deze curcuminoïden hebben meer dan 1.000 positieve gezondheidseffecten.

Kurkuma

Kurkuma wordt gewonnen van de wortels van de Curcuma longa plant. Kurkuma wordt ook curcuma of tumeric genoemd. De werkzame stof die kurkuma zijn gele kleur geeft, wordt curcumine genoemd. Het is deze stof die kurkuma gezond maakt. In Azië wordt kurkuma al duizenden jaren als geneeskrachtig kruid gebruikt.

Waarom is kurkuma gezond?

Kurkuma is het meest wetenschappelijk onderzocht van alle natuurlijke ingrediënten. Onderzoeken tonen aan dat curcumine toxische metalen bindt en een ontstekingsremmend effect heeft. Curcumine is ook een sterke antioxidant die vrije radicalen (die pathogene deeltjes zijn) vangt en neutraliseert. Dit levert allerlei gezondheidsvoordelen op.

Enkele voordelen van kurkuma:

Hieronder staan de 12 krachtigste gezondheidsvoordelen waarvan u zult profiteren als u regelmatig kurkuma eet.

1. immuunsysteem verbeteraar;
2. ontstekingsremmend;
3. natuurlijk analgeticum (goed tegen reuma en artrose);
4. kan de ziekte van Alzheimer helpen voorkomen;
5. verlaagt slechte cholesterol;
6. bevordert de spijsvertering;
7. ontgiftende werking;
8. kan het geheugen verbeteren;
9. kan een hartaanval voorkomen;
10. helpt tegen depressieve gevoelens;
11. voorkomt veroudering;
12. helpt bij gewichtsverlies.

Dieten & kurkuma

Kurkuma kan ook helpen bij het afvallen. Onderzoek bij proefdieren heeft aangetoond dat kurkuma zijn stabiele bloedsuikerspiegel behoudt. Op deze manier voorkomt kurkuma dat koolhydraten uit uw dieet worden opgeslagen als vet en daarom voorkomt het dat het komt. Bovendien is kurkuma een beetje pittig, wat het metabolisme verhoogt. Op deze manier worden er meer calorieën verbrand zonder er meer voor te hoeven doen.

Wat werkt het beste: pillen, capsules, poeder, vloeibaar?

De meeste mensen beseffen niet dat de meeste supplementen zijn (na)gemaakt van synthetische stoffen. Scheikundig lijk ze op een origineel (bijv. valeriaan), maar ze zijn zéér eenzijdig van samenstelling. Bovendien; pillen, capsules en poeders hebben een zeer lage biobeschikbaarheid van 20% (opname door het lichaam). Dit komt door het zgn. First-Pass-Effect (medische term), dit betekent dat het lichaam (maagwand, maag, lever) meteen aan het werk gaan om de stoffen af te breken, zo komen ze nauwelijks in de bloedbaan terecht en verliezen daarmee de effectiviteit.

Nadelen hulpstoffen
In de meeste poeders en capsules worden hulpstoffen gebruikt die zeer nadelig zijn voor de opneembaarheid van een supplement. Daarnaast zijn deze hulpstoffen vaak schadelijk voor het lichaam.

Vloeibare supplementen
Een vloeibaar supplement op waterbasis (niet op olie basis!) wordt vele malen beter opgenomen (± 90%) door het lichaam dan capsules of pillen. Een vloeibaar supplement hoeft immers niet verteerd te worden (heeft geen First-Pass-Effect) en wordt direct opgenomen via de mondslijmvliezen.

Verschil tussen extract (1:1) en tinctuur (1:4)
Een tinctuur is een extract dat 4x of 5x verdund wordt, men spreekt dan van 1:4 of 1:5. Bij de verdunning wordt alcohol gebruikt en dat kan het extract schaden. Een extract is de zuiverste vorm, dit wordt ook wel aangeduid als 1:1.

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker juist werkt.