• Beter slapen?

    Beter slapen?

    Ontdek de kracht van de natuur!

    Een goede nachtrust is zeer belangrijk voor de algemene gezondheid. Goed slapen is van levensbelang. Zeker gezien het feit dat we 1/3 van ons leven slapen!

Beste natuurlijke slaapmiddel

Er zijn verschillende natuurlijke slaapmiddelen die effectief werken bij slaapproblemen. Het voordeel is dat deze niet verslavend zijn en nauwelijks bijwerkingen kennen. Wel duurt het vaak langer (± 14 dagen) voordat ze werkzaam zijn.

Magnesium
Magnesium is een veelvoorkomend mineraal en iedere cel in het menselijk lichaam heeft dit mineraal nodig. Magnesium is betrokken bij de regulering van het stresshormoon cortisol en door magnesium daalt de cortisolproductie. Een te kort aan magnesium zorgt ervoor dat de slaap juist lichter en onrustiger is. Magnesium stimuleert het lichaam om zelf melatonine aan te maken.

Kalium (potassium)
Ook kalium speelt een belangrijke rol bij slapen. Kalium is een essentieel mineraalzout dat soms ‘het goede zout’ genoemd wordt. Het is het meest bekend vanwege zijn rol in de bloeddrukregulatie en het werkt samen met magnesium bij onder andere het verbeteren van slaap. Een tekort aan kalium kan zorgen voor vermoeidheid en slapeloosheid. Wanneer je aan kalium denkt, denk je al snel aan bananen. Hoewel bananen best een goede bron van kalium zijn is het niet de beste bron. Bananen bevatten ongeveer 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, dat is dus vrij weinig.

5-HTP (L-tryptofaan)
5-HTP staat voor 5-hydroxytryptofaan en dit is een aminozuur. Deze stof zorgt voor de aanmaak van serotonine en deze stimuleert de aanmaak van melatonine. Er zijn voldoende bewijzen dat het innemen van 5-HTP helpt bij slapeloosheid, omdat het een versuffende werking heeft. Je dient 5-HTP echter niet als ‘hoofdbestandsdeel’ tegen slapeloosheid te gebruiken. Het verhogen van het serotoninegehalte kan ervoor zorgen dat andere stofjes zoals dopamine juist verminderd worden. Ook kan 5-HTP de werking van bijvoorbeeld antidepressiva versterken, wat een teveel aan serotonine veroorzaakt. Het gebruik van 5-HTP is beter als het onderdeel is van een formulatie in een kleine hoeveelheid. Dan kan het andere stoffen versterken of als duwtje in de rug werken.

Zink
Zink is een spoorelement en dit is een mineraal waarvan je maar een heel klein beetje van nodig hebt. Een hoge zinkconcentratie kan worden gelinkt aan beter in slaapvallen. Daarnaast kan zink je helpen zowel de slaapduur als de slaapkwaliteit te verbeteren.

Valeriaanwortel (Valeriana officinalis)
Valeriaan is officieel een (kruiden)geneesmiddel en is daarmee wetenschappelijk bewezen dat het slaap bevordert. De wortel van de valeriaan plant bevat een valereenzuur en deze werkt als neurotransmitter in het zenuwstelsel en heeft een kalmerende en rustgevende werking. Valeriaanzuur maakt in de hersenen contact met de GABA-receptor. Dat is een belangrijke receptor die zorgt voor ontspanning van de spieren en voor vermindering van angstige gevoelens of onrust.

Passiebloem (Passiflora caerulea)
Passiflora werd in de 16e eeuw populair in Europa als kalmerende thee nadat hij in Peru was ontdekt. Er is niet veel onderzoek gedaan naar Passiflora, maar het is wel bekend dat deze pijnstillende eigenschappen bezit en het de slaapkwaliteit kan verbeteren.

Ashwaghandha
Ashwagandha is een kalmerende adaptogeen dat het lichaam ondersteunt om in evenwicht te brengen. Een adaptogeen activeert het lichaam zijn zelfhelend vermogend te verbeteren. De indicaties voor ashwagandha zijn gebaseerd op traditionele toepassingen en is veilig in gebruik ook bij hogere doseringen en langdurig gebruik.

L-theanine
L-theanine is een aminozuur dat voorkomt in theebladeren en werd ontdekt in Japan . L-theanine helpt je lichaam te ontspannen en heeft een slaapverwekkende werking, omdat het een aantal processen in je hersenen in gang kan zetten. Zo helpt het je brein meer GABA (Gamma-aminoboterzuur), serotonine en dopamine te produceren. Deze stofjes worden ook wel neurotransmitters genoemd en deze reguleren de slaapprocessen.

Welke vorm werkt het beste?

Er worden op de markt verschillende vormen van toediening aangeboden. Er zitten grote verschillen in de kwaliteit, maar we behandelen hier enkel de kwaliteit van de opneembaarheid door het lichaam. Ook daar zitten grote verschillen in en die maken uiteindelijk een groot verschil.

In volgorde van meest effectief naar minst effectief:

Via de huid - transdermaal (bijv. pleisters)

Een andere effectieve vorm van toediening is via transdermale overdracht ofwel; via een pleister op de huid. Via een transdermale overdracht komt de actieve stof direct via de huid in de bloedbaan terecht. Het lichaam hoeft niets verteren en daarmee gaat er ook niets verloren en ontstaat er ook geen diarree. Het is duidelijk dat de transdermale opname snel terrein wint en dat de wetenschappelijke belangstelling hiervoor snel groeit. Lees hier het artikel in PharmacyTimes hierover.

Orale prodcuten zoals pillen & capsules
De meest bekende vorm zijn de pillen en capsules, maar zijn het minst effectief. Orlae producten kennen een lage biobeschikbaarheid (opname door het lichaam) en 60 tot 70% wordt niet opgenomen. Dit komt door het zgn. First-Pass-Effect, dit betekent dat het lichaam (maagwand, maag, lever en nieren) meteen aan het werk gaan om de stoffen af te breken, zo komen ze nauwelijks in de bloedbaan terecht en verliezen daarmee hun effectiviteit.

LET OP: De genoemde ingrediënten kunnen de werking van bepaalde medicijnen (o.a. benzodiazepines, barbituraten, opiaten en alcohol) verstoren. Het wordt daarom afgeraden ze samen of in combinatie te gebruiken. Informeer bij uw arts voor het juiste advies bij gebruik van medicijnen.

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker juist werkt.